Op pad met de backpack!

Lieve allemaal, Vanaf vandaag begint mijn eigen rondreis door India, spannend! Ik zal jullie zo meteen natuurlijk ook even vertellen over mijn globale reisplannen, maar eerst vertel ik even wat ik de afgelopen weken allemaal heb gedaan. In mijn vorige berichtje vertelde ik over het vrijwilligersproject op Swastha: de school/activiteitencentrum voor kinderen met een verstandelijke beperking. Hier ben ik in totaal twee weken aan het werk geweest. De tweede week waren er alleen twee feestdagen: Goede Vrijdag en een andere feestdag. (Ze maken hier werkelijk van elke gelegenheid gebruik om een feestdag in te lassen, iedere week is er wel weer een feestdag!) Hierdoor was ik de vrijdag al vrij en op de donderdag werd er geen les gegeven, maar werden er alleen maar spelletjes gedaan. De hele week door verzonnen de leraren trouwens ook allemaal spelletjes mijn mijn voetbal. Erg leuk om te zien dat mijn cadeautje zo in de smaak viel! Het was wel even gek om afscheid te nemen op mijn laatste dag, maar eigenlijk was ik ook wel een beetje moe na die twee weken. Het werk deed wel een beroep op mijn geduld en het was ontzettend warm in en rondom de school. Toch heerste er een hele positieve sfeer op het project, dus ik vond het best wel jammer om gedag te zeggen tegen al die blije gezichten. Op de maandag van mijn tweede week op het project kwamen er drie nieuwe mensen in het huis: Ffion uit Wales en Iris en Stefan uit Nederland. Het was wel gezellig om wat meer mensen in het huis te hebben. En ik wilde er in het Paasweekend wel graag even opuit en dat leek Ffion, Iris en Stefan ook wel een goed idee, dus zijn we vrijdagavond met de bus richting Mangalore vertrokken. Daar aangekomen zijn we vrijwel gelijk, na het nuttigen van een hapje eten, naar ons hostel gegaan. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben we na het ontbijt de St. Aloysius College Chapel en vervolgens de Rosario Church bezocht. Onderweg kwamen we nog een kleurrijke Hindoe-tempel tegen, dus hebben we daar ook nog maar even een kijkje genomen. ‘s Middags zijn we met de bus naar het strand gegaan (Mangalore llgt namelijk aan de Arabische zee), waar we de rest van de middag zijn gebleven. ‘s Avonds zijn we weer terug gegaan na Madikeri en zondag hadden we nog een lekker vrije dag. De vorige keer vertelde ik volgens mij dat het regende. De hele week daarna heeft het een aantal keren flink gestormd. Mede daarom vond mijn coordinator het geen goed idee dat ik in mijn eentje met de gids de trekking ging doen. Begrijpelijk, maar wel een beetje jammer natuurlijk! De nieuwe huisgenootjes en Cecile deden deze week een cultuurweek, dus heb ik hen de hele week maar gezelschap gehouden. De maandag begon met een drie uren durende film over Gandhi. Toevalligerwijs hadden we deze film op school ook al eens gezien. Na de lunch hebben we een korte film gekeken over meditatie, waarna we weer naar het yoga centre zijn gegaan om twee uren yoga en meditatie te doen. Na een kort bezoekje aan de nabij gelegen tempel, zat het programma voor de maandag er alweer op. Dinsdag zijn we met de bus naar Bhagamandala gegaan. Dit is de plaats waar de heilige Cauvery rivier en twee andere rivieren samenkomen. Na een tijdje, met de voetjes in het water, gekeken te hebben naar een aantal rituelen aan de waterkant, zijn we een hindoeistische temple in gegaan. Hier was een ritueel aan de gang met heel veel muziek en wierook en bloemen, wel speciaal om te zien! Na de lunch zijn we met de bus naar het beginpunt van de rivier gegaan. Vanaf hier zijn we nog een stuk of 300 treden omhoog geklommen. Op dit punt waren we 4000 meter boven de zeespiegel. De volgende dag hebben we een Tibetaanse kolonie in de buurt bezocht. Hier wonen zo’n 5000 Tibetaanse monikken en er zijn verschillende prachtige boeddhistische tempels, zoals de Golden Temple. Er heerste hier een heel relaxed sfeertje en we hebben onderweg nog lekker Tibetaans gegeten. Donderdagochtend zijn we weer heel vroeg naar Mysore vertrokken. Deze keer voor twee dagen. Donderdag hebben we allerlei heilige plaatsen van Tipu Sultan bezocht en in de middag zijn we nog naar een ashram gegaan. ‘s Avond sliepen we lekker in een hotel. Vrijdag hebben we eerst een grote kerk bekeken en daarna een kunsthal. Na een lekkere lunch en een paar uurtjes winkelen zijn we weer terug gekeerd naar Madikeri. Gisteren ben ik nog met Ffion naar het olifantenkamp geweest. Anders had ik dat tijdens de trekking kunnen doen, maar gelukkig hadden we er gisteren ook nog even tijd voor. We moesten twee bussen nemen en hadden geen idee waar we uit moesten stappen. Het leuke is ook dat hier geen bustijden bestaan. Je gaat gewoon ergens op een hoek van de weg staan en je wacht tot er een bus komt. Maar uiteindelijk zijn we er natuurlijk gekomen! Het was heel leuk om zo dicht bij olifanten te kunnen komen. We hebben ze gewassen en waren aanwezig bij het voeren. Er waren ook twee kleine baby olifantjes die los rondliepen. Gisteravond hebben we nog even een drankje gedronken op mijn laatste avond. Ook was Dayal gisteren jarig, maar hij wist niet dat wij dat wisten. (Je ontdekt nog eens wat via de wondere wereld van facebook!) Dus we hadden een taart geregeld en een leuke kaart laten maken. Hij was compleet verrast. Zoals ik al zei, begint zometeen mijn eigen rondreis. Mijn plan is om deze week via de westkust naar Mumbai te reizen en om aan het eind van de maand Delhi te bereiken. Dan is Iris namelijk ook in Delhi en het leek ons wel gezellig om samen Delhi te verkennen en daarna samen naar Agra te reizen om de Taj Mahal te bezoeken. Toevallig had Stefan ook hetzelfde plan om via de westkust naar Mumbai te reizen, dus we kunnen het eerste stukje samen reizen. Ik moet nu bijna naar het busstation, dus ik laat het hier bij. Het is alweer een heel verhaal geworden! Ik heb inmiddels alweer heel veel nieuwe foto's, dus die zijn hier zo snel mogelijk ook te vinden! Liefs, Klaske.

Reacties

Reacties

Rianne

Heey Klaske!

Leuk om weer een verhaal van je te lezen!
T klinkt allemaal heel mooi..
Spannend dat je vanaf nu gaat rondreizen met de backpack, maar wel fijn dat je nog even met die andere mensen mee kunt reizen.
Ben ook erg benieuwd naar je foto's!

Groetjes van mn heit mem Eline en André en een hele dikke tut van mij!

tineke

Wat een belevenissen Klaske, dat vergeet je nooit meer. Ik heb respect voor je dat je dit doet en als je straks weer thuis bent neem je deze ervaring de rest van je leven mee. Geniet ervan!!

Hedwich

Hey Klas!
Leuk weer een reisverslag van je te kunnen lezen en fijn om te horen dat het goed met je gaat.
Dat met die olifanten lijkt me ook helemaal geweldig.
En super spannend zo alleen rondreizen door India, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen! Pas goed op jezelf. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de fotos.
Take care!
Liefs mij

stien

he klaske

fijn dat je het zo leuk hebt en wat zie en beleef je een boel geweldig voor je en vooral de ontmoeting met olifanten en dan ook nog ze wassen prachtig
geniet nu van de rest van je rondreis en we horen gauw weer van je
succes (goed op je zelf passen )veel plezier en geniet ervan maar dat zit wel goed zoals we al heben kunnen lezen
liefs stien en co

JoAs JeSt

Lieve Klaske,

Wat geweldig allemaal! We kunnen ons voorstellen dat je zomaar een heel verhaal op papier hebt.. Je beleeft zoveel en om ons daar een beetje in te betrekken en te omschrijven wat je ziet, doet en voelt heb je nou eenmaal veel woorden nodig. Wat ons betreft mogen er nog veel langere verhalen komen, maar we snappen best dat dat veel tijd kost. Je houdt alles vast uitgebreid bij in een dagboek, dus de uitgebreide -niet ingekorte- versies horen we later heel graag! Ook fijn dat er binnenkort weer foto's op je site komen. We willen jou zo graag zien!!

Spannend dat je eigen rondreis nu van start is gegaan. En, zoals hiervoor ook al is geschreven in de reacties, ook fijn dat je zo nu en dan een stukje met iemand anders reist. Voor ons ook wel een fijn idee hoor! Je redt je natuurlijk wel, maar 't is toch fijn dat je samen op kan trekken en samen beslissingen kunt maken of routes kan plannen.
Wat leuk dat je ook naar Delhi en Agra gaat!! Topdrukte, dikke chaos, massa's mensen/verkeer/koeien/uitlaatgassen... hectisch, overweldigend, maar geweldig! En de Taj Mahal is zeker ook de moeite waard om te bezoeken. We zijn erg benieuwd wat je allemaal nog ziet, onderneemt en tegenkomt. We denken aan je!!

Een hele dikke zoen, stevige knuffel en veel liefs,
Joad, Astrid, Jerryd en Steffen

JoAs JeSt

Ps: Wat geweldig dat je samen met Cora en mij de vuurloop wil gaan doen! Wordt geweldig!!

Gerda

Heey Klaske,

Weer een super verhaal heb je, echt geweldig dat je nu met je backpack op je rug wondere wereld gaat verkennen! spannend allemaal hoor!! we leven hier erg met je mee, het word altijd direct gemeld... er is weer een verhaal van Klaske!!! haha echt leuk.
En inderdaad super dat je toch nog een dag bij de olifanten kon zijn, heb je die sfeer toch nog even mogen meemaken.

nou meid heel veel plezier en geluk voor je reis!! die je nu gaat maken.
en geniet er maar lekker van.

Have Fun!!

kuzz kuzz

Eelke

Tjeemig, wat een belevenissen weer! En wat een mooie plannen!

Ik kijk alweer uit naar het volgende stukje en de foto's. Leuk dat je nu ook alweer wat reisgenootjes hebt gevonden!

Oh ja, het regent hier ook hoor, maar dan kan het ook nog behoorlijk koud zijn ;-)

Groet

Ellen

Hee leave :D
Wat super leuk om te lezen sa heb ik toch it gefoel dat ik der nog bytsje bij bin!! Mar rustig oan dwan jer want must wol fit bliuwe want hest nog even te gean! Dus lekker uitzieke en mar snel better wurden.
Heeel folle plesier nog en enjoy !
Dikke Tút fan mij en de groetjes van de rest van de familie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!