De zoveelste Nederlander in Fort Cochin

Lieve allemaal,

met nog negen hele dagen op de teller stuur ik ditmaal een berichtje uit Fort Cochin, weer helemaal in het zuiden van India.

De afgelopen weken ben ik dus weer helemaal naar het zuiden van India afgereisd en ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik erg blij ben hier te zijn! Ik heb prachtige dingen gezien in het Noorden en jullie moeten ook echt niet denken dat ik het daar niet leuk gehad heb, maar in het zuiden heerst een heel andere sfeer. De mensen zijn hier een stuk minder opdringerig dan in de grote steden in het Noorden, waar je zowat elke winkel, taxi of hotel in gesleurd wordt.

Mijn vorige verhaaltje schreef ik vanuit Pushkar, toen ik alweer niet zo fit was. Ondertussen ben ik minder Indiaas gaan eten en iets meer 'neutraal' eten en ik voel me weer helemaal prima! Vanuit Pushkar ben ik naar Ahmedabad gegaan. Daar was het alleen zo ongelooflijk warm, dat ik overdag maar niet teveel naar buiten ging. Ook was het er superdruk, dus ik ben daar maar één nachtje gebleven en heb toen weer een nachtbus (16 uren!) genomen naar Aurangabad.

De eerste dag in Aurangabad heb ik vooral even uitgerust en een beetje door de stad geslenterd. Ik had ervoor gekozen om naar Aurangabad te gaan, omdat daar in de buurt hele mooie grotten moesten zijn. De tweede dag ben ik dus ook naar Ajanta gegaan, om de 'Ajanta Caves' te bezoeken. Deze grotten bevatten allemaal prachtige schilderingen en beelden van Boeddha. De oudsten van deze grotten werden door Boeddhistische Monniken uitgehakt rond 300 voor Christus! Er waren 29 grotten te bekijken, waarvan een aantal overblijfselen van fresco's hadden.

De volgende dag heb ik de grotten in Ellora bezocht. Deze grotten vond ik eigenlijk nog meer indrukwekkend dan die in Ajanta. Deze 34 grottempels waren weliswaar minder oud, maar een stuk groter en bevatten meer beeldhouwwerken. Deze 34 grotten waren niet alleen van boeddistische oorsprong, maar er waren ook hindoeïstische en jaïnistische grottempels te zien. Later die middag ben ik met de bus naar Panaji gegaan, waar ik op het begin van mijn rondreis ook al was geweest. Eigenlijk wilde ik niet twee keer naar dezelfde plaats gaan, maar ik had geïnformeerd hoe ik het snelst naar het zuiden kon reizen en dan was dit de beste optie.

Vanuit Panaji heb ik de stranden van Vagator en Candolim bezocht. Het was er heerlijk rustig, dus ik kon even lekker ongestoord zwemmen en een boekje lezen. Even heerlijk relaxen dus! In Vagator kwam ik nog een aantal Russen tegen waarmee ik die dag opgetrokken ben. Zij wisten wel wat leuke plaatsen om te eten en lekkere verse shakes te drinken, dus dat was wel handig!

Na twee dagen aan het strand doorgebracht te hebben, heb ik een nachtbus genomen naar Mangalore. Vanuit daar wilde ik zo snel mogelijk naar Kerala reizen, de staat waar ik nu ben. Ik had gelukkig vrij snel een bus gevonden en zo'n 5 uren later was ik in Kannur, een stad aan de Arabische Zee. Daar aangekomen, was er geen enkele riksja chauffeur die mij begreep, dus ik belde de eigenaar van het guesthouse waar ik zou verblijven maar even op. Hij kwam me vervolgens ophalen en vertelde me dat de kamers in zijn guesthouse op het moment allemaal leeg waren, doordat het momenteel laagseizoen is. Maar hij had in zijn eigen huis ook twee kamers te huur, dus als ik het goed vond, mocht ik daar ook wel verblijven. Dus zo kwam het dat ik twee dagen bij een Indiase familie in huis ben verbleven. De man en vrouw spraken beiden hartstikke goed Engels en hun dochter ook en ze bleven me maar volstoppen met eten. Ook hebben ze me geholpen met het boeken van een treinticket naar Kochi, hartstikke aardig allemaal!

Omdat ik pas in de middag in Kannur aangekomen was, heb ik de eerste dag niet zo heel veel meer kunnen doen. Ik heb nog even een wandeling gemaakt langs de zee en daarna gezellig gegeten met de familie. De volgende dag heb ik een fort bezocht, dat ook een tijdje in handen van de Hollanders is geweest, dus waardoor er oud-Nederlandse inscripties in het gebouw te vinden waren. Daarna ben ik met de bus naar een klein plaatsje verderop gegaan, waar ik na een wandelingetje tussen de palmbomen op een mooi langerekt strand terecht kwam. 's Avonds heb ik nog even gegeten in de stad en toen ben ik terug gegaan naar het gastgezin.

De volgende ochtend vroeg heeft de vader van het gezin me naar het treinstation gebracht, waar ik op de trein naar Kochi gestapt ben. Dat was afgelopen vrijdag. In de middag kwam ik aan in Kochi, waarna ik een bus naar het stadsdeel Fort Cochin heb gepakt. Fort Cochin is een stadje op zich, met een lange geschiedenis van koloniale overheersingen. In 1662 veroverde de VOC Cochin en daarna in het nog zo'n 150 jaar in de handen van de Hollanders gebleven. Hier is in die tijd veel handel gedreven in voornamelijk peper, wat nog steeds een belangrijk exportproduct uit deze regio is. In Fort Cochin is er veel terug te vinden uit de verschillende periodes van koloniale overheersing. De afgelopen dagen heb ik veel rondgeslenterd door de stad en zo kwam ik onder andere een Nederlandse begraafplaats en een poort met de initialen van de VOC tegen. Vandaag het ik het 'Dutch Palace' bezocht, een paleis dat oorspronkelijk door de Portugezen gebouwd is, maar later door de Nederlanders werd gerenoveerd.

Ik vind het wel heel interessant om zo'n stukje vaderlandse geschiedenis terug te vinden in India! Ik heb overigens niet alleen maar rondgeslenterd de laatste dagen. Zaterdag ben ik de hele dag te varen geweest op een houseboat, een voormalig rijstschip. We voeren langs kleine dorpjes waar we een kijkje kregen in het dagelijkse leven langs de backwaters. Zo kwamen we mensen tegen die in palmbomen aan het hakken waren om 'toddy' te verkrijgen, een soort palmbier. En verder zagen we veel mensen die aan het vissen of mosselen aan het zoeken waren. Ook zijn we ergens gestopt waar de kapitein van de boot allemaal soorten kruiden en vruchten heeft laten zien die hier in de buurt groeien.

Vandaag was mijn laatste dag in Fort Cochin, want morgen ga ik met de bus naar Trivandrum. Dat is de hoofdstad van de staat Kerala en mijn basis voor de komende dagen. Daar in de buurt is weer zoveel te zien en te beleven, dus ik ga me vast niet vervelen tijdens mijn laatste week. Nu thuis zo dichtbij komt, krijg ik steeds meer het idee dat ik veel te weinig tijd heb! Maar volgens mij zou ik wel jaren door India kunnen reizen en nog steeds het idee hebben dat ik tijd tekort heb. Want nu het zo dichtbij komt, heb ik ook wel zin om weer naar huis te gaan hoor!

Ik zal waarschijnlijk nog wel een berichtje plaatsen voordat ik naar huis ga. Ik ben er bijna weer! Vinden jullie dat leuk? Haha. Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen daar, ik hoorde dat het mooi weer was?

Veel liefs en tot snel,

Klaske.

Reacties

Reacties

marrit

Hoi leave Klaske, nogmaals bedankt voor de leuke kaart! Ik ben blij dat je het zo treft met de mensen die je daar tegenkomt. Wat grappig dat je de 'Hollanders' daar op zoveel plekken tegenkomt. Terwijl jij de restanten van de koloniale overheersing bekijkt heb ik er vandaag een examen over gemaakt ;) en frans had ik ook vandaag, nog 1 te gaan, de 24e maw! En ja, ik vind het heel leuk dat je bijna weer terug komt! Natuurlijk, gekke Klaske :p
Tot snel meid! Xx leafs

Cora

Lieve Klas, natuurlijk vinden wij het leuk dat je thuiskomt!
Maar nog leuker vind ik het dat je het zo naar je zin hebt. En het allerleukste is: je kunt altijd nog eens teruggaan naar India. En misschien ga ik dan wel met je mee :-) Tot snel lieve zus. En geniet van je tijd in en rondom Trivandrum.

Gerda.

Heey Klaske!!

wie vind het nou niet leuk dat jij weer thuis komt??
we kijken hier allemaal weer naar je uit hoor!! en wat hebben we je humor gemist (ducky) ;-P haha.
echt fijn dat je zo'n fijne reis hebt, en super dat we met je mee mogen genieten!
geniet nog van je laatste week daar en tot snel!!

kuzz kuzz

Irina

Heel folle plezier de leste dagen!! Leafss

Iris

Natuurlijk vindt iedereen het leuk dat je al weer bijna thuis komt! Ik kijk er erg naar uit! Voor nu: geniet nog even van je laatste paar daagjes in India en tot snel! xxxx

Rianne

Haha, volgensmij heb je nu wel door dat iedereen er naar uit ziet dat je weer terug bent! Ik heb er in ieder geval wel erg zin in! Geniet nog even van de laatste dagen, komt zeker helemaal goed!
Liefs

stien

he klaske

fijn dat je je zo vermaakt en ja aan al het moois komt eens een einde he wat clicee allemaal en natuurlijk vinden ook wij het leuk en gezellig dat je weer thuis komt kunnen de kids weer over de luts "tante klaske"roepen ;)
wens je nog heel veel plezier en geniet er nog even van en net als je grote zus cora zeg ik ook je kunt altijd weer eens terug gaan alleen of in gezelschap voor nu veel plezier en geniet ervan liefs van de halmaatjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!