Op naar het Noorden!

Lieve lezers (haha),

Deze keer een berichtje uit Udaipur, alweer een stuk noordelijker dan de vorige keer!

11 dagen geleden hebben Stefan en ik Madikeri achter ons gelaten en zijn we met de bus naar Panaji gegaan. Panaji is een stadje aan Arabische Zee, in de staat Goa. Deze staat staat bekend als erg toeristisch, met veel mooie stranden en veel feestende Westerlingen. Maar nu wij er waren, was het er helemaal niet druk, want het overgrote deel van de toeristen komt in de periode van november t/m. maart. Ik was wel erg blij dat het niet zo druk was! De eerste dag hebben we Panaji even verkend en daarna zijn we het plaatsje Candolim gegaan, waar we nog even op het strand gezeten hebben. Goa is eigenlijk de enige plaats in India waar je wel in je bikini op het strand kan liggen, maar ik was natuurlijk m'n bikini vergeten! Gelukkig kon ik 's avonds nog een goedkope bikini vinden. De volgende dag zijn we naar Calangute beach gegaan; een vrij druk strand vergeleken met Candolim, maar vooral veel Indiase toeristen.

Helaas werd ik die avond ziek en was ik ook de dagen erna niet in staat om veel te ondernemen. Waarschijnlijk had ik even een griepje of ander virusje te pakken. Ik zag dan ook heel erg op tegen de vrijdag, want er stond een treinreis naar Mumbai op heb programma, van maar liefst 12 uren. Vrijdagochtend voelde ik me nog behoorlijk ziek, maar tijdens de treinreis zelf ging het al een stuk beter! Met de trein reizen in India is een hele ervaring op zich. Wij zaten ook nog in een vrij goedkope klasse, midden tussen de lokale bevolking, wel zo leuk! De bankjes waar je overdag op kan zitten, worden 's avonds bedjes, wel drie boven elkaar. Ook komen er tijdens de hele reis mensen langs met eten en drinken en andere verkoopwaren.

's Avonds kwamen we rond een uur of 11 aan in Mumbai en zijn we met de taxi naar ons guesthouse gebracht. In eerste instantie vond ik het guesthouse verschrikkelijk: heel veel trappen, een kleine kamer, een smerige gedeelde badkamer en geen stopcontacten. Maar toen ik de volgende ochtend uitgeslapen wakker werd en ontdekte dat er een rijkgevulde boekenkast aanwezig was en we zelfs een ontbijtje kregen, kon ik het al stukken meer waarderen. Na het ontbijt heb ik een busticket geregeldnaar Udaipur en daarna hebben we een wandelroute gedaan langs allemaal mooie gebouwen in Mumbai. Mumbai heeft een nogal Europese uitstraling, door alle overblijfselen uit de tijd van de Britse overheersing.

Tijdens de tweede dag in Mumbai zijn we met een bootje vanaf 'The Gateway of India' naar Elephanta Island gegaan. Ze hadden dit eiland trouwens beter een andere naam kunnen geven, want het stikte er van de apen. Maar dat was niet de grootste bezienswaardigheid op het eilandje. Op het eiland waren namelijk vijf 'grotten', dit waren vroegere tempels uit de rotsen gehakt. Hier waren allemaal heel oude beelden van goden te bezichtigen. Eenmaal terug aan wal, hebben we 'The National Gallery of Modern Art' bezocht. Hier was net een tentoonstelling gaande met allemaal plannen om de ongebruikte ruimtes in Mumbai op te vullen, met ook veel plannen op ecologisch gebied, erg interessant!

Maandag ging Stefan alweer weg, met het vliegtuig naar Delhi. Ik ging daarom maar weer een wandeltocht maken. Het leek mij wel leuk om te starten bij The Gateway en zo verder te lopen langs het water. Alleen was ik even vergeten dat ik nu weer alleen was en dat betekende dat ik op dit vrij toeristische stuk echt helemaal gek werd van alle mensen die met me op de foto wilden. Daarom ben ik maar snel een andere kant op gelopen en kwam zo op de boulevard terecht, waar ik een heel mooi uitzicht had op de skyline van Mumbai. In de verte zag ik een strandje, waar ik heen gewandeld ben en daarna weer terug. Opnieuw werd ik gevold door allemaal mensen die met me op de foto wilden of thee met me wilden drinken of weet ik het allemaal. Ik werd er alleen behoorlijk moe van, dus ik ben maar snel weer naar het hotel gegaan.

De volgende ochtend ben ik naar het station gegaan om daar op de bus te stappen naar Udaipur. Ik had deze keer geinvesteerd in een wat meer luxe bus, omdat ik wist dat het nog weleens een lange rit kon worden. Ik had nu een eigen bedje in de bus, dus ik heb zelfs nog even kunnen slapen tijdens de reis van 20 uren.

Gisterochtend kwam ik dan vroeg aan in Udaipur. Udaipur staat bekend als een romantische stad, aan een meer en met veel paleizen. Mijn guesthouse bleek erg leuk te zijn: leuk ingericht, schoon en met een echte douche. Maar het leukste zijn nog wel het restaurant op het dak en de yogalessen en kooklessen die er gehouden worden. Na een paar uurtjes rusten, ging ik de stad in op zoek naar een supermarkt. Dit bleek een onmogelijke opgave, maar ik raakte wel met veel mensen aan de praat. Zo kwam ik in een kunstwinkel terecht van een kunstgemeenschap, waar ik veel thee kreeg en de halve dierentuin op mijn nagels werd geschilderd. Op een gegeven moment stapte hier ook een man binnen die mijn hand pakte en ineens allemaal dingen over mij vertelde die hij eigenlijk helemaal niet kon weten. Hier schrok ik wat van en hij nodigde me uit om de volgende ochtend bij hem te komen, dan zou hij een soort van ritueel gaan uitvoeren, vergelijkbaar met een meditatie. Later werd ik ook nog aangesproken in het Nederlands door een Indiase man die Nederlands aan het leren was, omdat hij verkoper wilde worden op het Waterlooplein, haha! 's Avonds heb ik nog biertjes gedronken met een Italiaan in het guesthouse en even met heit gebeld.

Na er een nachtje over geslapen te hebben, heb ik besloten dat ik niet terug wilde gaan naar die man in de kunstwinkel, ik keek er nogal tegenop. In plaats daarvan heb ik deelgenomen aan de yogales op het dak van het hostel. Vanmiddag het ik het City Palace en het bijbehorende museum bezocht. Dit paleis is de grootste van de staat Rajasthan.

Morgenmiddag ga ik met de bus naar Jaipur, daar verblijf ik dit weekend. Ik ben van plan om maandag dan naar Delhi te gaan, daar zie ik Iris weer! En dan gaan we woensdag naar de Taj Mahal, de treintickets liggen al klaar!

Ik vind het trouwens heel leuk om steeds alle reacties te lezen, dus blijf vooral reageren, haha!

Veel liefs, Klaske.

Reacties

Reacties

Hedwich

Heee klassebas!

Wat een superverhaal zeg! Ik ben echt jaloers.. ik zit hier in de schoolstress! Haha. :-)
Dus nogal een bezienswaardigheid daar.. lijkt me idd ook niet echt leuk om met elke voorbijganger op de foto te moeten ;) Vermoeiend... :p Maar wat gek van die man zeg! Was het een soort helderziende? Lijkt me heel vreemd maar wel interessant. Maar goed als je tegen die afspraak op zag, moet je het ook niet doen nee. Leuk dat je straks weer even met iemand meereist. Heel veel plezier en tot horens! Dikke tut ut Fryslan

Cora

Lieve Klas, wat een avontuur weer.. leuk hoor! Ik ben erg benieuwd naar al die mensen.. heb je die ook op de foto staan? Tja, bijzonder hè, hoe sommige mensen ineens van alles over je blijken te weten. Ik heb dat ook eens meegemaakt en wist toen eerlijk gezegd ook niet of ik het nu leuk of eng moest vinden. Blijf dus vooral je gevoel volgen, dat doe je goed!

Ik ben net terug van weer een dagje Natuurschool, ditmaal in Ouddorp (op de kop van het eiland Goeree-Overflakkee). Een heerlijk Hollands dagje, met harde windstoten, stortregens, en af en toe een stralend zonnetje. Ik stink naar vis en slib, dus stap maar gauw onder de douche ;-) Tot snel lieve zus!

Dana

Heee klaske!
Hoe gaat het nu met je alweer wat fitter dan dat je was? wat een mooie dingen maak je mee zeg. wat was ik graag met je meegeweest. wat bijzonder dat je yogales hebt op het dak. lijkt me ook erg mooi! heel raar idd van die man dat hij ineens dingen over jou kan vertellen. Maar snap heel goed dat je er tegenop zat. Raar idee dat mensen steeds met je op de foto willen. dat kun je je hier in nederland niet voorstellen. wel grappig maar ook irritant. ik vindt het leuk al jou verhalen te lezen en wat een prachtige foto's heb je gemaakt. ben beniewd naar de rest van de foto's en je verhalen over je reis!
Liefs Dana

Joad

He lief zusje! Wat een geweldig verhaal weer! Je doet vast en zeker fantastische indrukken op. Ik vind het trouwens erg goed dat je niet bent terug gegaan naar de man in de kunstwinkel. Je bent nu op reis, dus geniet ervan! Dit heb ik in Thailand namelijk ook een keer meegemaakt en daarna heb ik me een aantal dagen een beetje down gevoeld. Doe ik nooit weer! Wanneer zie je Iris weer? Daar heb je zeker erg veel zin in? Wij denken iedere dag aan je en genieten volop van je verslagen! We zijn ook erg benieuwd naar de nieuwe foto's!

Heel veel liefs Joad

en natuurlijk heel veel liefs van Astrid en de kids!

Gerda

Wat leuk om je verhaal te lezen! Wat maak je veel mee zeg! En wat doe je veel onvergetelijke indrukken op!
Die pakt niemand je meer af!
Begrijp dat je daar op t strand kunt liggen. Nou hier ligt de bikini nog ver weg hoor! Alhoewel, in t weekend beloven ze beter weer. We zullen zien...
Geniet Klaske, en laat ons maar snel weer es meegenieten!

tineke

Hee meisie, wat een avonturen weer allemaal . Geweldig dat je daar zo je eigen weg weet te vinden en je eigen ding doet. Blijf je gevoel maar volgen en doe geen dingen waar je niet achter staat. Dat heb je goed gedaan. Je komt straks met een stukje rijkdom en een ervaring weer terug die niemand je ooit weer af kan nemen. Geniet ervan!!

Rianne

Hey lieve Klaske!
Wat fijn om weer even een verhaal van je te lezen!
Het lijkt me echt vervelend om daar ziek te worden.. voel je je nu alweer wel helemaal op en top? En goed dat je gewoon naar je gevoel hebt geluisterd en niet weer naar die man terug bent gegaan. Als het niet goed voelt moet je het inderdaad ook niet doen. Nou, hier gaat alles wel goed, gewoon z'n gangetje. Alleen mis ik je wel echt heel erg! Liefs Rianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!