The Golden Triangle en meer!

Lieve allemaal,

Sinds de vorige keer dat ik schreef, heb ik alweer een hele hoop overweldigende dingen meegemaakt. Soms heb ik nogal het idee dat ik niet helemaal besef wat ik allemaal meemaak, dat alles zo voorbij vliegt. Daarom vind ik het ook best wel lastig om alles zo even, kort samengevat, aan jullie over te brengen. Maar ik zal een poging wagen!

Op het moment ben ik in Pushkar, een, voor Indiase begrippen, klein stadje. Pushkar staat bekend als een belangrijk pelgrimsoord voor het Hindoeisme. Omdat de enige tempel geweid Brahma, de schepper van het universum volgens het Hindoeisme, in deze plaats staat. Ook wordt hier elk jaar een heel groot kamelenfestival gehouden. Er zijn dus ook erg veel kamelen in Pushkar.

Helaas heb ik nog niet zoveel van Pushkar gezien, omdat ik alweer niet zo fit ben. Ik ben dol op het Indiase eten, maar mijn lichaam is het blijkbaar niet altijd met mee eens. De afgelopen dagen heb ik dan ook voornamelijk in het hotel doorgebracht, maar gisteren ben ik toch een paar uurtjes op ''safari'' geweest met een kameel. Een erg leuke ervaring, zelfs al voelde ik me vrij beroerd en sloeg de hoogtevrees weer even toe, ik vond het leuk!

Ik ben m'n verhaal niet echt chronologisch begonnen, maar ik zal even, zo kort mogelijk vertellen wat ik allemaal heb gedaan vanaf m'n laatste verhaaltje totdat ik in Pushkar aankwam.

Vanuit Udaipur ben ik naar Jaipur gegaan, waar ik vrijdagavond laat aankwam (alweer 1,5 week geleden!). Zelfs al was het laat, de taxi- en riksjachauffeurs waren nog even fanatiek als altijd. Ik had m'n backpack nog niet eens kunnen pakken en ik werd al meegesleurd door allemaal mannetjes die me dolgraag naar een hotel wilden brengen waarvan zij commissie ontvangen. De eigenaar van het guesthouse had me verteld dat het maar een klein stukje lopen was vanaf het busstation, dus ik heb me door alle mannetjes heen geworsteld op weg naar het guesthouse.

De volgende dag ben ik zonder doel het oude gedeelte van Jaipur ingelopen. Dit wordt ook wel 'the pink city' genoemd, omdat alle gebouwen roze zouden zijn. Maar ik vond dat alle gebouwen toch echt meer oranje waren. (Ook leuk, zo rond Koninginnedag!) Tijdens m'n wandeling kwam ik veel aardige mensen tegen, die mee thee aanboden en me veel vertelden over de stad. Ook kwam ik in een heel leuk zilverfabriekje terecht, waar ze allemaal sieraden maakten met mooie stenen erin. Ten slotte kwam ik een paar mensen tegen die me vroegen of ik uit Nederland kwam, omdat een van hen een soort van uitwisselingsprogramma aan de universiteit van Groningen zou gaan doen. Zo raakten we wat aan de praat en na een tijdje vertelden ze me dat ze op weg waren naar een bruiloft en ze nodigden me uit om mee te gaan. Ik had me aan het begin van mijn reis al voorgenomen dat ik niet zomaar met iedereen mee naar huis zou gaan, maar dat ik een uitnodiging voor een Indiase bruiloft niet mocht afslaan. Zo kwam het dat ik even later in een enorm huis stond tussen allemaal prachtig uitgedoste vrouwen en ontzettend veel cadeaus. Dit was de tweede dag van de vier dagen durende huwelijksceremonie en deze dag werd er feest gevierd in het huis van de ouders van de bruid. Er waren echt duizenden mensen en heel veel eten! Echt geweldig om eens mee te maken!

Die zondag had ik via een tourist office een erg goedkope tour geboekt langs allemaal bezienswaardigheden in en om Jaipur, omdat ik nog maar een dag had en alles vrij ver uit elkaar lag. Zo heb ik die dag een aantal mooie forten, tempels en dergelijke bezocht.

Maandagochtend ging ik met de bus naar Delhi. Iris vloog dezelfde dag naar Delhi en we kwamen bijna tegelijk aan in het hotel. We zijn nog even de drukke straat naast het hotel ingelopen en hebben ergens wat gegeten. We zouden eigenlijk vroeg gaan slapen, maar we hadden elkaar zoveel te vertellen over de voorafgaande weken, dus dat werd 'm niet echt.

De volgende ochtend zijn we vrij vroeg richting het Red Fort gegaan. Het was even een beetje uitzoeken hoe het metrosysteem werkte, want het zag er nogal ingewikkeld uit met allemaal security en dergelijke, maar het bleek toch vrij simpel te zijn. Na het Fort zouden we de Jama Masjid , een erg grote en belangrijke moskee, gaan bezoeken. Alleen kwamen we net op het verkeerde moment, het was tijd om te bidden, dus er werden geen niet-moslims binnen gelaten. Toen hebben we een riksja genomen naar de plaats waar Mahatma Gandhi gecremeerd is. Op deze plaats staat nu een monument ten ere van hem. Later zijn we terug gegaan naar de omgeving van het hotel, waar we nog wat rondgekeken hebben. Iris liet nog henna zetten en daarna zijn we gaan eten en vroeg op bed gegaan.

De volgende ochtend stond er namelijk om 6 uur een taxi voor het hotel, want om 7:10 moesten we een trein nemen naar Agra. Na een reis van 3 uurtjes waren we dan in Agra en het was er erg warm! Ons hotel was maar zo'n 100 meter van de Taj Mahal verwijderd en had een mooie tuin en restaurant. We hebben eerst even rustig aan gedaan en hebben 's middags nog het Agra Fort bezocht. Ook dat fort was weer erg indrukwekkend en in de verte konden we de Taj Mahal al zien. We hadden besloten om de volgende dag, op donderdagochtend, naar de Taj Mahal te gaan, omdat het dan nog niet zo warm en druk zou zijn. Dit bleek een goede keuze, want er waren nog helemaal geen rijen toen we bij de ingang van de Taj Mahal aankwamen. En daar stonden we dan met onze koppies voor een van de 7 wereldwonderen. Wel gek hoor, ik had het natuurlijk vaak genoeg op plaatjes gezien, maar nooit gedacht dat ik er zelf eens voor zou staan. De rest van de dag hebben we vrij weinig uitgespookt, het was zo warm! Dus hebben we voornamelijk in de tuin van het hotel gezeten en een beetje gelezen en geschreven.

's Avonds moesten we alweer afscheid nemen; Iris zou naar Jaipur gaan en ik ging terug naar Delhi. Mijn 'Golden Triangle' zat er ondertussen dus op! Zo wordt de reis van Jaipur naar Delhi en Agra genoemd. In Delhi heb ik vervolgens nog een dagje doorgebracht. Ik heb vooral wat rondgelopen door de stad en wat dingetjes geregeld. Na mijn Ipod is mijn pinpas er nu namelijk ook mee opgehouden, lekker irritant! En 's nachts reizigde ik weer verder naar Pushkar, waar ik nu dus ben!

Voor vannacht staat er weer een busreis op het programma, naar Ahmedabad. Ik probeer nu zo snel mogelijk, met tussenstoppen in leuke plaatsjes, weer terug naar het zuiden te reizen. Ik heb zin om weer palmbomen te zien! En de mensen in het zuiden zijn meer relaxed, hier is iedereen vrij opdringerig tegenover toeristen.

En wat betreft m'n foto's: het duurt echt zo ontzettend lang om foto's te uploaden met het trage internet hier, daar moet ik echt een paar uurtjes uittrekken. Ik probeer zo snel mogelijk weer eens even een paar foto's toe te voegen, om jullie even een beeld te geven!

Veel liefs en groetjes, Klaske.

Reacties

Reacties

Marrit

Hoi Klaske,
Wat een avonturen beleef jij zeg! Het klinkt allemaal erg leuk en spannend tegelijk. Wel leuk dat je ook medereizigers gevonden hebt! Geniet nog maar even van de laatste weekjes daar! Ik kijk er naar uit om alle verhalen dan in de uitgebreide versie van je te horen.
Liefs, Marrit

cora

Lieve zus, wat beleef je weer een fantastische dingen. Geweldig die bruiloft en de spontane uitnodigingen voor de thee! Ik ben blij (en trots op je) dat je je zo goed weet te redden! Voel je je inmiddels al wel iets beter? Irritant hoor, die voedselvergiftiging.. mijn maag en indiaas eten gaan ook niet zo goed samen ;-) Blijf lekker genieten lieve klas! En tot het volgende bericht! :-)

Lalit

Dear Klaske,
First I would like to introduce myself name Lalit Kumar, occupation research in Information Technology and Telecommunication, Government of India, residence New Delhi.
Last week I was on an official tour in Jaipur, because I have to leave for New Delhi on Monday so I planned a Jaipur tour on Sunday 29/4/2012. I along with my one colleague reached to RTDC office at 10:15 but unfortunately tour bus had left at 9:30. I requested to RTDC officer to arrange the tour because of my last day in Jaipur. Thanks to him that he arrange the seats in the cabin area (near driver seat). Finally I catch the bus at Jantar Mantar, that was very ordinary bus and my seat was really uncomfortable, but I compromise.

In the group I saw a very decent person, she was full of enthusiasm and I was totally impressed with her personality. She was along with two foreigner tourists and I wanted to join in their group. I could not dare to talk with her, even I could not ask her name.
Finally at Nahargarh Fort she was taking photographs near the boundary wall of a pond, I was afraid that there may be some venomous animals there so I reached there and asked to her “are you alone here?” she said “No” I asked about the country she said “from Holland”, I was happy because at least I talked to her, but I did not like Nahargarh fort because it was deserted palace at the top of the hill.

We were towards the end of the tour and at a last visit of a temple we just introduced then after I came to know her name, she was Klaske from Holland, Ammi from USA and Bosta. Then after, I left the tourist bus near a market.

Next day I moved to New Delhi. I was not sure that it is Klasca or Klaska or Claska or…… but I know that she is from Holland. I feel I will be regretted for the whole life because I could not talk to her like a friend. I decided to write to her but how, then I contacted many RTDC officers for any contact information but no any information was traced. Then I searched on the net, I found thousands results with the keywords “Klaske from Holland”.
I was extremely happy, when I saw your photos on “Klaske in India” link.
“If you like someone by heart and with good spirit then entire universe work with you to search her/him”

Lots of love and greetings, Lalit.

Iris

Genoten van je verhaaltje!
Wat een grappige reactie hierboven, doet een willekeurige Indiër toch maar even moeite voor je he!
Ik hoop dat je je snel beter voelt klaske! Zoveel gedoe had je ook niet om gevraagd natuurlijk.
Hier is alles zo snel gewend joh.. Heb zelfs mijn eerste ritje in de regen erop zitten en vandaag of morgen mag ik alweer op kraambezoek.
Geniet ervan en tot over een paar weken!

Ps, hier in alle winkels zie je Indiase printjes, op de jurkjes, sandalen, kussens, sjaaltjes.. ik wist niet wat ik zag. Bij de WE zo'n tuniek die wij ook hebben, maar dan voor 50 euro. Ik viel zowat flauw haha. Shop maar lekker goedkoop daar, want alles lijkt hier duur als je terug komt!

XX

Lalit

Dear Klaske,
I hope you are doing well, these days in the north India it is very hot and will be hottest by coming few weeks. Therefore, please take care of your health. Avoid local food even water and don’t accept any edible offered by any unknown person.
Please don’t go away alone because there are so many criminals in the crowd who always remain active in search of foreigner tourist for a hunt, so always be in a group for security point of view.
This is only for your safety and happiness.
I am extremely sorry, If you feel hurt with my words.

Lots of Love, Lalit
kewallalit@yahoo.co.in
kewallalit@gmail.com

Ellen

Heee faam
wat super leuk om dit te lezen!! Haha en wat grappig fan dien bewonderaar!! ik hoop dast nog lekker der fan kist genieten en dat dien lichaam ek even mei wurket want dit hest echt dik fertsjinne! mut die nog fan alles vertellen mar do mij ik a t ik dit allegear les;-) ik winskje die nog heel folle plezier ta en geniet lekker van de palmen ;-) dikke tut en tot snel xxxxxxx

Rianne

Hey lieve Klaske!
Superleuk verhaal weer om te lezen!
Kijk er echt naar uit dat je weer terug bent en we bij kunnen praten..
Geniet van die laatste weken, volgensmij vliegt dat allemaal zo voorbij!
xxx Rianne

Joad

He zusje, wat fijn om weer wat van je te lezen. Wederom fantastische verhalen! We vinden het beide zo ontzettend geweldig wat je allemaal beleefd!

Wij zijn overigens vandaag terug gekomen uit Griekenland, waar we 8 dagen vakantie hebben gevierd. Echt een fantastische vakantie gehad! De mensen in Griekenland zijn zo warm, kindvriendelijk en familiar, het eten is er heerlijk en het klimaat is er zo aangenaam. Ik vraag me wel eens af wat we nog in Nederland doen....... Het was ook wel even wennen met Jerryd en Steffen in het vliegtuig; vooral Steffen vond de heenreis weinig aan. De terugreis was gelukkig relaxter.

Lief zusje, we genieten volop van je verhalen en zien er ontzettend naar uit om je weer te zien!

Dikke kus van je grote broer Joad
En natuurlijk van Astrid!

Joad

Beleeft...... ipv beleefd natuurlijk! Sorry.

Anoek

Klaske! Alweer een mooi verhaal! Ik hoorde net van Iris dat je alweer bijna naar Nederland komt. Wat gaat dat toch snel! Ik ben benieuwd naar al je verhalen in het 'echt' en ikwil al je foto's ook wel even zien natuurlijk :) Geniet nog maar even van je laatste daagjes!! Tut

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!